O logo
o logo

BLOG

terug naar overzicht

Hotel Franq koopt zorgeloos energie aan met O. [Odot]

Hotel Franq koopt zorgeloos energie aan met O. [Odot]

Hoe koop je als hotel makkelijk energie aan én hoe ben je zeker van de laagste energieprijs? Twee pertinente vragen die we stellen aan Kristel Geubels, general manager bij het fraaie Hotel Franq.
 
Hotel Franq opende zijn deuren in 2017. Dit viersterren boetiekhotel in hartje Antwerpen combineert het beste van verschillende werelden. Slapen doe je in één van de 39 zorgvuldig ingerichte kamers in een historisch gebouw. Vergaderen wordt efficiënt in de state-of-the art meeting- en conferentie-infrastructuur. Hotel Franq beschikt ook over een supergezellige bar en een goed uitgeruste fitness. En dan is er nog Restaurant Franq, waar je, ook als niet-hotelgast, kan genieten van de eetfestijnen van de hand van chef Tim Meuleneire.
 
Energie blijkt een hot topic in de hotelsector. Kristel: “we gebruiken best veel gas en elektriciteit in onze hotelhuishouding. Denk maar aan verwarming en airco. In ons hotel vinden we het belangrijk alle ruimtes en kamers op eenzelfde temperatuur te houden. We hebben ook een restaurant dat loopt als een trein sinds we onze eerste ster vergaarden. Het aantal kilowatts dat we gebruiken op deze site is aanzienlijk en neemt een flinke hap uit het budget. Stap één is natuurlijk bewust met energie omgaan. Stap twee is slim energie aankopen.”
 

 

Energie aankopen, DIY of niet?

 
Doe je dat als hotel zelf of niet? Kristel: “ik lijstte een keer op wat het betekent als we zelf op de energiemarkt zouden aankopen. Dan moet ik verschillende gesprekken voeren, prijzen analyseren, onderhandelen, contracten tekenen. En daar stopt het niet. Ik moet de cijfers ook opvolgen, opletten wanneer de contracten verlopen, opnieuw bekijken of we nog wel de beste voorwaarden hebben, … Zijn we dan zeker dat we de laagste energieprijs op de mark betalen? Nee! Geen Do It Yourself voor ons.”
 
Hotel Franq trad recent toe tot het kwaliteitslabel Relais & Chateaux. Kristel: “we maken nu deel uit van een familie waar hoge kwaliteitsnormen gelden. Hier bij Hotel Franq streven we naar exclusieve service via een persoonlijke aanpak. Dat gaat over kleine attenties bij de koffie tot hapjes presenteren op de oude kluisdeurtjes van onze kluizenzaal (het gebouw was een tijdlang een bank). We zorgen voor een extra opfrissing van de kamer als de gasten aan het diner zitten en we voorzien ambachtelijke pistoletjes die we tijdens het ontbijt aan tafel serveren. Het gaat over het verschil maken naar onze leisure-gasten, de extra mile lopen voor de businessklanten die komen vergaderen of slapen. Die filosofie herkennen we sterk bij O. [Odot] en daar voelen we ons goed bij. We vinden het allebei belangrijk om te streven naar lange termijn relaties in vertrouwen met onze business partners en leveranciers. Ik had vragen over de eerste facturen, Tom Saeys maakte onmiddellijk tijd en is de documenten persoonlijk met me komen doornemen. Samenwerken met O. [Odot] betekent voor mij comfort, en een zorg minder.”


Energie aankopen in clusters

Hotel Franq deed voor zijn energieaankoop vroeger beroep op een algemene aankoopgroepering. Door de gespecialiseerde marktkennis en groepering bij O. [Odot] genieten zij nu van betere voorwaarden dan bij hun vorige energieleverancier. Kristel: “omdat we relatief recent overschakelden, koopt O. [Odot] onze energie nu nog aan op de variabele markt. O. [Odot] wacht tot het juiste moment, als de prijzen het laagst zijn, om onze groep vast te klikken. Tom maakte met grafieken over 2018 duidelijk hoe het werkt en wat de prijsvoordelen zijn van de gas- en elektriciteitsprijs op het juiste moment vast te klikken. Hij houdt me proactief op de hoogte. Samengevat, O. [Odot] doet het werk en wij profiteren van het resultaat.”

 

Ook ontdekken wat O. [Odot] voor je hotel of restaurant kan betekenen? Wij komen dat graag verduidelijken.

Maak nu een afspraak.